OBS - De Schakel - Vertrouwd OBS - De Schakel - Veilig OBS - De Schakel - Vernieuwend

Archief |

2006-2007 en eerder |

Groep 1/2 |

Max en de toverstenen



Deze weken  laten we de kinderen kennismaken met het

boek "Max en de toverstenen".Het boek heeft als uitgangspunt; 

 kinderen  leren niet alles
voor zichzelf te willen
hebben, maar de belangrijkste dingen te willen delen.

Max, een rotsmuis, leeft met vele andere muizen op een klein

 rotsachtig eiland. Tijdens de zomer spelen alle muizen buiten,

zoeken naar voedsel en koesteren zich in het zonlicht.
Maar wanneer de winter aanbreekt, begint de periode van schaarste

voor de muizen in hun kleine, donkere , koude grotten tussen de rotsen.
Max vind een mooie glinstersteen in de berg, die licht en warmte geeft.
De andere muizen willen dat ook.........wat er dan allemaal kan gebeuren?????


We leren ook over dingen van steen, door de mensen zelf gemaakt,

maar ook over
stenen die uit de natuur komen.

We bekijken stenen.Leren allerlei begrippen. Groot klein, zwaar, licht,

poreus, donker, ruw, glad enz, enz.
Ook blijken veel ouders en kinderen  steenverzamelingen thuis te hebben.
Zelfs juwelen, diamanten en mineralen  mochten even in ons stenen

museum liggen.Stan uit groep 5 kwam ons  vertellen over zijn bijzondere stenen,

wat een prachtige verzameling heeft hij!!

 

Versje

Op een dag vindt Max heel trots een toversteentje op een rots.
Wat een mooie glinster steen!
De andere muizen willen er ook een!

Maar Balthazar: de oudste muis,
vindt het helemaal niet pluis.
De steen is van het eiland, vlug!
Geef maar gauw iets moois terug.

Max maakt een mooie zonnesteen en brengt hem naar de rots alleen.
En het eiland geeft met veel plezier een toversteen aan ieder dier..

 

Weegschaal.

Ik ben al groot
Ik ben al zwaar
Ik eet steeds beter
Elke keer meer
op de kilo-meter.

 

We wegen ons zelf op de (kilo-meter) weegschaal.

 

Maar wegen ook allerlei stenen en voorwerpen uit de klas.

 



 

Ik heb een steentje in mijn hand,
die gaat reizen door het land.
Is hij hier
Is hij daar?
Als je hem ziet,
Dan zeg je het maar.

 

 

Ik heb een mooie toversteen,
aan wie zal ik die geven?
Aan wie het dichtste bij mij staat,
Zal ik die toversteen geven.

Dag lieve muis,
wij gaan straks weer naar huis,
voor jou een souvenir,
veel plezier.

 

Piep, piep, piep, piep, piep.
Hoor je het muisje niet.
Wees dan maar eens even stil,
als je het muisje horen wil.
Piep, piep..................

Zeven muisjes op een rij,
snoepte van de rijstebrij.
Steeds maar weer,
Steeds maar weer.
Eén werd ziek,
Hij lust niet meer.

6 5 4 3 2..............
Muisjes op een rij........

Eén muisje heel alleen,
knabbelde aan zijn grote teen.
Wat een strop,
wat een strop.
Alle rijstebrij was op.

 

We doen ook allerlei reken spelletjes met stenen en muizen.

 


 

Gooi met de dobbelsteen en leg evenveel muizen neer.
Als je nu 3 gooit hoeveel muizen moet je dan  weg halen.

 

 


 

 

 


Stenen memorie.

 


 



 

Muizen trappetjes.

Allerlei reken begrippen komen hier aan de orde.


 

Muizen kaas.
Er zijn 8 muizen, onder de linker kaas zitten 5 muizen hoeveel zitten er onder
de andere kaas?

Op het krijtbord buiten oefenen we allerlei schrijfpatronen, zelfs Max en
de toverstenen worden getekend!

 


 



 

Ook in de bouwhoeken worden leuke muizenbergen gemaakt.

 

 

 

Zelfs in de zandtafel weten wij raad met stenen.
Zelfs met de mozaïek stenen worden de mooiste dingen gemaakt.

 

 

 
Het kan niet uit blijven, dat we muizen knutselen.



 



 
We maken met zand en steentjes mooie schilderijen.

 


 
En is dit niet leuk gemaakt door de overblijf kinderen?

 


 
Met klei rollen we muizen staarten van groot naar klein.

 


 
Het project  "Vertelstenen" van KUNSTGEBOUW Stichting kunst en cultuur
Zuid- Holland sloot  mooi  aan op ons project.

Een set stenen, ieder met zijn eigen teken, vormde de inspiratiebron 
voor ons en de kinderen om bezig te zijn met verhalen maken.
Met de taaltekens konden we onze verhalen weer terug lezen.
Spelenderwijs  legden we de link naar onze geschreven taal.